Børn med særlige forudsætninger.
Gifted children.
Højt begavede børn.
Børn med høj intelligens.
Kært barn har mange navne og kan tilmed være et tabu-belagt emne.
Jeg har den seneste tid stiftet bekendtskab med en håndfuld mødre til sådanne børn.
Jeg har hørt stort set enslydende historier.....og undskyldninger.
Ens for alle var, at børnene endte med at blive testet, "men jeg siger jo ikke, at mit barn er mere intelligent end så mange andre". Hvorfor siger du egentligt ikke dét, når det nu er lige præcis dét faktum, som disse test har bevist? Hvorfor så ikke bare sige det? Ikke at dit barn er mere værd, ikke at dit barn komponerede symfonier som 2 årig, ikke at dit barn løser kvantefysiske ligninger inden skolestart, ikke at dit barn er perfekt. Men at dit barn er mere INTELLIGENT end gennemsnittet.
Fordi vi i Danmark er underlagt janteloven. Det er ikke velanset at ytre den slags "pral" om sine børn. Heller ikke selvom det er bevist via tests af forskellig art.
Ganske nyligt skrev jeg sammen med en ung mor. Hendes søn skulle i en alder af 7 år skifte skole. Han trivedes ikke. Hun skyndte sig at forsikre mig om, at det ingenlunde var skolen skyld. Tværtimod var der tale om en fantastisk skole, som straks havde indkaldt til tværfaglige møder med PPR. Barnet havde været gennem nogle test, som dels havde vist en "højere intelligens" dels havde påvist usynkron udvikling på det sociale plan. Hun var derfor fra skole og PPR blevet anbefalet en Mentiqa skole i Odense. "Men det er jo ikke fordi jeg siger, at han er mere intelligent end andre børn!" afsluttede hun udglattende sin beretning.
Jamen dét må du ellers gerne sige. Det er jo dét, han er. Jeg ser såmænd ikke skævt til dig af den grund, tværtimod. Jeg har selv været et lignende forløb igennem med min knægt, dog er han pt ikke testet.
Jeg har fundet megen hjælp hos http://intelligenteboern.aforumfree.com, som forresten også er at finde på facebook. Der igennem har jeg fået kontakt til en dygtig psykolog med speciale i netop denne type børn, Ole Kyed. Min søn er nemlig ikke hverken bedre eller lettere at håndtere end andre børn. Han besidder en fantastisk allround viden og han er nysgerrigt spørgende om stort set ALT. Hans hukommelse er fænomenal. Han ikke bare HUSKER svarene men mestrer den svære kunst at bearbejde informationerne, at lave koblinger drage konklusioner.
Men han er IKKE perfekt. Han er vanvittigt selvkritisk og har et ganske forfærdeligt konkurrencegen. Han har en yderst livlig fantasi, som kan få de fleste til at stå af. Han foretrækker voksne eller i hvert fald ældre kammerater. Han elsker at debatere og er meget diskutionslysten. Han reagerer med raseri, hvis han ikke lever op til sine egne høje krav.
Kort sagt. Han har nogle andre problematikker, end mange jævnaldrende og skal til tider tackles anderledes.
I børnehaven blev der lavet en Kuno Beller test, som tydeligt viste at han var 1-2 år foran sine jævnaldrende på ALLE punkter. Også det sociale, som ellers ofte ikke er alderssvarende for denne gruppe børn. PPR kom ind over. Summasummarum: Sandsynligheden for, at han ligger over gennemsnittet i forhold til intelligens, er stor.
Om han "bare" er lidt fremmelig, eller om han ligefrem er højintelligent ved jeg reelt set ikke med 100 procents sikkerhed, da han som sagt ikke er blevet testet. Jeg har dog pt fravalgt test, da jeg frygter, at han får et stempel i panden og bliver sat i bås. At man glemmer at se ham som et 5 årigt barn med sin egen personlighed, med "bare" ser testsvaret.
Skulle der i forbindelse med skolestart opstå problemer, så kan vi til den tid teste og derud fra lægge en strategi.
Skulle det ende ud i privatskole, så NÆGTER jeg at lægge under for janteloven. I så fald gennemfører jeg ikke et skoleskift, fordi jeg ser ham som bedre end andre børn, ikke for at pace ham. Men for at hjælpe for at støtte mit barn, for at hjælpe ham bedst muligt til et sundt og givende læringsmiljø. Hvor hans IQ anerkendes. Hvor HAN anerkendes. Hvor han udfordres fagligt og løftes socialt.
ALLE børn har KRAV PÅ at blive anerkendt. KRAV PÅ at få en individtilpasset undervisning. Enten det er hjælpetimer i matematik, for at højne fagligheden.....eller der er tale om skift til en mentiqa-skole, som tilgodeser børn med særlige forudsætninger og sikrer, at de ikke keder sig i den traditionelle undervisning.
Jeg håber, at denne artikel kan være andre til hjælp og henviser samtidig til følgende hjemmesider:
Nyttige kontakter:
Forum for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger o.a:
http://intelligenteboern.aforumfree.com
God artikel om kendetegn, udarbejdet af børne- og familiepsykolog m. speciale i børneneuropsykologi, Bente Edslev:
http://www.bente-edslev.dk/artikler/Generelle%20kendetegn.pdf
Psykolog, cand.pæd.psych. og forfatter, Ole Kyed:
http://www.olekyed.dk
Ingen kommentarer:
Send en kommentar