Dagens syrlige opstød

I dag skulle jeg lige bruge 10 minutter på at søge boligstøtte fra kommunen. Bortset fra at kommunen har givet aben videre til Udbetaling Danmark. Nå ja, det burde jo ikke have den store betydning. Alt foregår elektronisk, bingo banko hvor smart.
Og dog.
Det viser sig nemlig, at denne online service lader en del tilbage at ønske. Brugerfladen er dybt kritisabel og deres telefoniske hotline er om muligt endnu værre.
At kommunen over hovedet vil associeres med så dårlige online portaler og lousy samarbejdspartnere er mig en gåde.
Først tager det en mindre krig at finde det online ansøgningsskema. Kæresten og jeg måtte i gang med en større skattejagt på deres hjemmeside. Det var sådan set let nok at finde rubrikken til forhåndsberegningen. Ansøgningsskemaet var som sunket i jorden.
 Allerede hér tænker på man på stakkels ældre mennesker, der ikke er vokset op med pc og internet. De har jo ikke en jordisk chance for at hitte rundt i virvarret, men det er kanske en udemærket måde for det offentlige at spare lidt på ydelserne.Hvis ansøgningsskemaerne ikke kan findes, kan der ikke ansøges. Logik for perlehøns.

Da vi endelig fandt ansøgningsskemaet, var der gået væsentligt mere end 10 min. Kæresten hastede på arbejde, mens jeg gav mig i kast med at taste vores oplysninger.
På side 12 ud af 15 går siden ned med en fiiin fejlmeddelelse. Prøv igen.
Og det gjorde jeg så, med samme resultat.
Efter at have prøvet igen 3 gange, besluttede jeg mig for at ringe til Udbetaling Danmarks Bolitstøtte afdeling. Der var ingen hjemme! Eller i hvert fald ingen, som gad tage telefonen.
Jeg ringede så til kommunen, i håb om at de kunne sende et ansøgningsskema i papirform.

 "Jamen vi kan ikke hjælpen, men prøv da at ringe til udbetaling dk"
Hør nu hér frøken jeg-er-ansat-som-skrankepave-hos-borgerservice-hos-kommunen-og-for-fin-til-at-yde-borgerservive....de tager jo aldrig den fucking telefon!!!!"
Nå, at kime Udbetaling Danmark ned indtil der endelig var gevinst efter 15 min. Eller...gevinst og gevinst, men jeg kom dog på hold.
Efter yderligere 10 min kom jeg endelig igennem til en meget venlig dame, som hjalp mig i gang. SÅDAN!
10 fire og en skumbanan.

Indtastningerne gik fint....indtil.....
Hvad tjener børnene om måneden? Nej kom nu lige on.
Børnene?
Selv mindstemusen på 14 uger?
Naaaah dét kunne selv borebillerne i skrivebordene hos Udbetaling Danmark vist godt have gættet, men ok, jeg skal gerne oplyse, at han og de to andre ingen indkomst har.
Side 12 af 15....næsten færdig og så går siden helt i sort igen.
Ringer tilbage til den venlige dame hos Udbetaling Danmark. Denne gang kom jeg igennem indenfor 5 minutter, en glædelig og meget positiv overraskelse.
Det viser sig, at man ikke kan have en indtjening på 0 kr.
Godt så.
Efter lidt gen-indtastninger og legen med tal lykkedes det.
Børnene har nu hver især et beregningsgrundlag på 1 kr om måneden, dvs en indtægt på 1 kr før skat men efter am-bidrag. Hm, så må man vel til at rette i deres lommepenge, så man ikke bliver hevet til torskegilde hos SKAT.

Sidste punkt er at vedhæfte kopi af lejekontrakt.
No problemos, den har jeg nemmerlig liggende i pdf format. Skulle bare liiiige slette de to sidste sider i dokumentet.
Men det kunne jeg ikke????!!!
Kunne mærke et snigende anfald på vej.
Ændre hver side til jpg, copy paste til word.....sådan....word doc done...convert to pdf...
Neeeeiiiiijjjjjj .... Grrrrrr.... Jihad on kæresten, jihad on his ancestors, jihad on his future ghost!!!!
Han var ikke logget ind.
Altså nogle gange forledes man til at tro, at han har et dødsønske.
At starte forfra igeeeeen.

......og sådan gik det til, at mit lille 10 minutters projekt endte med at tage næsten 2 timer. SUK.

1 kommentar: