Gør-det-selv midt i Føtex

Hvad sker der lige for de nye smarte selvbetjeningskasser i føtteren?
Den indtalte kvindestemme minder i høj grad om en eksersits-general og man bliver sandelig også kommanderet noget videre med. "Stil kurven...scan vare...læg varen....scan næste vare eller afslut...tryk for at afslutte......vælg betalingsform....bekræft....vælg korttype....bekræft....isæt kort...brug chip....afslut køb....fejl E820....start forfra....scan vare...scan næste vare eller afslut...tryk for at afslutte.....vælg betalingsform....bekræft....vælg korttype....bekræft....isæt kort....brug chip.....afslut køb....fejlB1932....afvent assistance"
Assistance ankommer i form af en MEGET strengt-udseeende kone med knold i nakken. Hendes blik og tonefald antyder svagt, at jeg på én eller anden vis har forulempet maskineriet og forårsaget fejlen. Og dermed tydeligvis forstyrret hendes spisepause (jeg studerer madresterne i mundvigen og overvejer et kort sekund at gøre diskret opmærksom på dem).
"Start forfra! Vælg betaling med kort! Vælg dankort!" hun lyder ikke blot lige så kommanderende som den indtalte stemme, næ nej, hun lyder direkte anklagende. (Jeg vælger IKKE at nævne den portion lasagne, som hun har fejlagtigt har anvendt som ansigtscreme.)
Forsøger i stedet at forklare hende, at jeg altså ikke er i besiddelse af et dankort.
"Ligegyldigt!"
Jamen det er måske lidt uhensigtsmæssigt at vælge betaling med dankort, når jeg ikke HAR et dankort....jeg vil jo dog gerne betale for mine varer på behørig vis og ikke med en politianmeldelse ved udgangen.
"Vælg dankort! Snyd maskinen!"
Ooookaaaaaaay....troede egentligt ikke, at generaler sådan opfordrede til snyd.
Jeg giver mig i kast med at snyde maskinen, mens jeg fintænker min strategi. Når jeg nu alligevel er i gang, burde jeg måske også klæde mig ud som en lyserød flamingo. Så tror jeg da nok liiiige, at den blikspand bliver snydt godt og grundigt!
Jøsses.
Sjovt nok vælger robot-stemmen nu at informere mig om, at mit kort ikke er et dankort, naturligvis fulgt op af "start forfra".
Den tilkaldte assistance beordrer mig til at prøve igen, vælge betalingskort, dankort...og så bruge MAGNETstriben. Så dét skal nok klare skærene.....or not. For naturligvis oplyser automatikken mig om, at betalingen ikke er gennemført, for jeg skal bruge chippen. (Det slår mig, at kommando-stemme lyder frygteligt meget som den sure GPS-gimpe, som lægger stemme til min GPS.)
Mens robot-assistenten og den (meget) kødelige assistent kaster sig ud i en battle på korte kommandoer, lister jeg lige så stille mine varer tilbage i kurven og sniger mig lydløst og ubemærket som en ninja over i en ganske almindelig og langt mere tilforladelig kø.

Forstår ikke, at nogen gider spilde deres tid på dette nye super smarte scan-selv system. Det tager jo en krig!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar