Om skolebørn og totemdyr

Åååh gud, klukker af grin. 
Trolden på 5 år har netop med gravalvorlig mine proklameret: "jeg kyndgør hermed, at mit to-tal er en laks!!" hvorefter han med næsen i vejret forlod stuen.
Efter et par minutters måben genvandt jeg fatningen og indhentede ham på trappen til førstesalen. "Hvad mener du med, at dit to-tal er en laks?"
Himmelvendte øjne.
Mødre er tiltider ret fatsvage og forstår stort set intet.
"Jeg mener det, jeg siger. Mit....to-tal....er....en laks!"
"Øøøøøh aha....og hvodden ved du det?"
Armene over kårs, en meget lidt overbærende men tilgengæld lettere spottende mine.
"Det har jeg lært af Bjørne Brødre. Der er lissom en test på dvden.....så kan man se, hvad ens to-tal er....og mit to-tal er altså en LAKS."
At kvæle latteren i halsen og anlægge en lige så seriøs mine som trolden.
"Ikke to-tal, skattebarn, men TO-TEM. Og dit totemdyr er så en laks? Hvad vil det så sige?"
Svaret kom prompte: "At jeg minder meget om en laks, saføli."
Ja, jo, godt så.
"Jamen altså....hvad KAN sådan en laks da?"
"Aner det VIRkelig ik. Ik en pind, tror jeg....ud over at stinke enormt meget af rådne fisk!!!"
Jeg måtte simpelthen skynde mig at haste nedenunder igen, hvor jeg mildest talt knækkede sammen i de vildeste latterkramper med tårer ned af kinderne.

Da jeg havde sundet mig, googlede jeg det lige for sjov.
En søgning på "totemdyr laks" gav følgende resultat:
"Laks.
Evnen til visdom.
Laks rejser til sit endelige mål mod alle forhindringer i sin søgen efter at blive genforenet med det guddommelige. Dette dyrs energi hjælper os med at udvikle visdom til at finde meningen og formålet med vores liv, og bevæge os med ihærdighed på vores spirituelle vej. Bevidstgørelse af at livet er en rejse tilbage til det guddommelige. Hjælper én til at finde den spirituelle mening med livet og formålet med det. Får én til at se og forstå sin spirituelle vej, og at kunne bevæge sig ud af den med styrke og i tillid."

(Må tilstå, at det lyder bedre end "evnen til at stinke enormt meget af rådne fisk" hehe)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar