Bedre end at vinde i lotteriet

Yes.
Så kom den længe ventede mail.
Den, der sikrer mine fremtidsdrømme og gør mig økonomisk uafhængig. Pyt med jobmanglen, jeg klarer mig uden og svælger i luksus og middelhavstogter.

Onkel Butannaziba Holmetoft Maalouf fra den lille ø-gruppe Seychellerne har efterladt mig 15,5 millioner dollars!
I bedste Morten Korch stil kommer denne længe ventede, omend ganske ukendte, onkel susende ind fra sidelinien og redder økonomien. Jaaarmen det æ jo ik te å få armne nee!
Jeg skal bare lige besvare mailen med kopi af pas, bankoplysninger, dna prøve, vellignende foto og min førstefødtes højre arm. Så er arven min.
Barrister Igwe, Solicitor & Advocate at Law vil egenhændigt sørge for transaktionen. Hvis jeg altså liiiiige ringer ham op på et mystefinurligt telefon nummer, lover ikke at afsløre noget om vores mellemværende til nogen (dette for af sikkerhedshensyn og "to avoid eye brow.")

Jeg må sige, at mailen er meget dårligt formuleret. Mage til crappy engelsk skal man lede længe efter. Hver anden sætning mangler stavelser eller ligefrem hele ord, til gengæld er der en heftig overflod af slåfejl. Jeg forestiller mig, at en veluddannet advokat, uanset modersmål, er i besiddelse af nogenlunde fornuftige sprog-kompetencer. Jeg forestiller mig, at især en afrikansk veluddannet advokat er i besiddelse af særdeles glimrende engelsk-kundskaber. (Lidt fornuftigt fik Afrika da ud af kolonisering og apartheid.)
HVIS der endelig fandtes en rig onkel Holmetoft nogen steder i verden, så ville jeg jo slet ikke være først i arverækken. SÅ meget kan jeg da regne ud, helt uden brug af slægforskningsjournalen.
Min far er dog trods alt stadig i live, endda i bedste velgående.
Sagt med andre ord: det lugter langt væk af Nigeria-brev. Selvom det antageligt skulle være sendt fra Seychellerne. Kort sagt: SCAM!

Jeg kontakter naturligvis ikke Mr. Igwe. Hverken via telefon eller fremsendelse af personlige oplysninger. Selvom jeg har den vildeste lyst til at drive ham godt og grundigt rundt i manegen, så lader jeg andre tage mig af den slags. (Sidst jeg mødte en sådan golddigger online, kom jeg til at lokke en kopi af hans pasbillede fra ham. Ellers kunne jeg jo ikke genkende ham, når han som aftalt skulle aflevere millionerne personligt i den verdenskendte Lufthavn, Ejby. Dette billede og al korrespondance sendte jeg fluks til retslig instans. Lad de uddannede fange forbryderne. Så nøjes jeg med at nyde processen fra behørig afstand, mens jeg fortærer et vognlæs pop corn.)

Skulle man have lyst at dykke lidt ned i scam-arkiverne og måske muntre sig med dem, der bliver til grin a la den der ler sidst.....så kan man jo passende lægge vejen forbi http://www.419eater.com .
Godt grin og go lørdag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar