Morgen med møje og besvær

Skønt at vågne til mindstemusens morgenkvad.
"AaaAAaaaaAAAa dadadadaaaaaaaaaaaaaaaa AAAAAAAAAAAAAAaa"
Jeg kunne let genkende hans version af Tryllefløjten. Mageløs musikals mus. Ahem.
(Jaja, det lød i virkeligheden mere som kaldet fra en lille ensom og forladt sælunge ved vadehavet, men man må godt ændre lidt på sandheden for at skyde historien godt fra start. Min skrevne version af dagens begyndelse er unægteligt noget mere idyllisk end sandheden: Musens skingre skrål kunne få en døv til at krympe sig og de hørende til at lede desperat efter høreværn godkendt af lufthavnsvæsenet.)

Et kort blik på uret afslørede, at han havde sovet længe. 8:15.
Resten af familien sov stadig, mens vi kom i tøjet og spiste morgenmad.
De sov også, mens jeg styrtede rundt i fast rutefart mellem løbsk tævehunds pletterier på gulvet, mindstemusens forsøg på at tømme samtlige køkkenskabe, og vasketøjsbunken.
De sov stadig, da jeg løb spidsrod mellem udbryderhundens flugtforsøg gennem døre og vinduer, mindstemusens nyfundne interesse i potteplanter og generel oprydning på førstesalen.
Klokken 11:30 gjorde trolden sit indtog på scenen. Nu skulle jeg oveni strabadserne med hyperaktiv pilfinger og småforstyrret hund også præstere aktiv lytning og morgensmadsfremstilling.
Emnet for dagens forelæsning var magma.....og forskellen på magma og lava. Jovel. Heldigvis forventede han ikke meget andet end et par spredte "aha" og "uhum".

Mens trolden var optaget af at fortælle, øjnede musen en chance til at stjæle halvdelen af storebrors morgenmad og med bævende underlæbe tigge sig til den anden halvdel. Altså måtte moren smøre mere mad. Og skubbe hunden væk fra havedøren. Og fjerne musen fra køkkenskabet. Huske at svare trolden med et "jamen dog". Skubbe hunden ned fra vindueskarmen. Hale musen op af en køkkenskuffe.
På vej tilbage til bordet snublede jeg naturligvis over en puttekasse. Så fik hunden også mad og jeg kunne starte hele seancen forfra.

Klokken nærmer sig 13 og jeg begynder at glæde mig gevaldigt til musens middagslur. Indtil da tester han grænser (gælder husreglerne mon også første lørdag i måneden, eller må små bebser mon så æde en DVDskive eller hamre en træklods gennem fladskærmen...bare sådan i dagens anledning), trolden holder foredrag og hunden vandrer hvileløst rundt, mens hun hyler og piber som en anden desperado.
Lidt har jeg dog nået:
Tre maskiner vasketøj er fiks og færdig, foldet og klar til at blive lagt pænt på plads.
Hunden har været i haven, hvor vi ikke risikerede at møde nogen lystne tæppetissere.
Køkkenet er cleanet og der er tørret støv af i stuen.
Badeværelset er delvist rengjort og jeg har sat en kogevask i gang, mens tørretumbleren tager sig af første læs håndklæder.
Der er bygget en dejlig hule til musen, midt på stuegulvet, med store puder og vamsede tæpper. Han er dog ikke synderligt interesseret, men til gengæld har mit initiativ inspireret trolden til at lege halsbrækkende stuntmand. Han kaster sig rundt som en gal cirkusartist, så puder og tæpper skøjter rundt til alle sider og han selv laver maveplaskere på det bare trægulv.
Jo, jeg glæder mig klart til middagsluren...hvor jeg forhåbentligt kan nå et par huslige pligter og et varmt, afstressende bad UDEN børn og husdyr.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar