Klapvognsjagt

Jeg har i dag brugt et par timer på at lede efter den optimale klapvogn til mindstemusen.
Jeg har egentlig ikke så store krav til modellen., dog skal den være lille og praktisk, rummelig, sammenklappelig, moderne, æstetisk, øko-friendly, kaffe-bryggende, selvkørende og naturligvis behagelig for bebsen at sidde i.


Noget af det første, som jeg faldt over var en skudsikker klapvogn fra http://bulletproofbaby.net.
Desværre viste det sig at siden (og dermed varerne) var pure satirisk opspind.
Pt ser jeg ganske vist ikke mig selv som potentiel  køber af en sådan model, men det KUNNE jo være, at jeg efter endt review har gjort mig så upopulær hos én eller flere klapvogns-producenter, at både jeg og mit afkom vil være i fare for skudattentater.
Om ikke andet er ophavssiden ladet med en så tør humor, at resten af min dag er reddet.
Kilde: http://www.wired.com/gadgetlab/2007/09/bulletproof-bab/







Det lykkedes mig også efter en del reseach at finde den helt perfekte klapvogn til SW-nørder.
Designeren er en ganske almindelig familiefar, som tilsyneladende både har en kreativ hjerne og alt for meget fritid. Resultatet taler for sig selv og endnu bedre....vismanden har lavet en DIY-guide, så ALLE småbørn med en fingernem farmand kan få sin helt egen Star Wars Baby Stroller. Af samme årsag må jeg lede videre. Min bedre halvdel er et rent computergeni men bestemt ikke kompetent til SÅ omfattende bygselv-projekter (med andre ord: manden har 10 tommelfingre og bløder bare han SER et stykke værktøj).
:)
Interesserede kan dog finde guiden hér: http://starwarsblog.starwars.com/index.php/2007/06/29/diy-at-at-baby-stroller/


Hér er så et eksempel på en mere sporty model, en Roller Buggy af den australske designer Valentin Vodev.
Ja, når ret skal være ret, så véd jeg ikke helt, om man kan kalde det en klapvogn. En klapvogn for mig en vogn indeholdende mit barn, som jeg i et adstadigt tempo (det vil sige langsomt slentrende) skubber foran min person. Jeg kan ikke helt sidestille min opfattelse med denne model a la masochistisk kardiotræning, men der skal såmænd nok være et marked for den. Jeg kender da flere mødre som i håb om hurtigt at skille sig af med graviditetens spor kaster sig ud i det ene hæsblæsende selvpineri efter det andet. Af samme årsag høster landets aftenskoler et pænt overskud på deres mor/barn yogahold og salget af baby-joggere er eksploderet gevaldigt de senere år.
Interesserede kan se og læse mere ved at besøge http://www.likecool.com/Roller_Buggy--Baby--Gear.html
  
De mere "grønne" mødre (og hér tænker jeg ingenlunde grønne som i uerfarne men som i øko-interesserede) skal følge ekstra godt med nu.
Hér er nemlig en Eco Solar Stroller, som første gang så dagens lys ved Tokyo Design Week. Idéen med solcellerne på taget ville jo fungere ganske glimrende, hvis de gjorde maskineriet i stand til at trille derudaf ved egen hjælp og derved aflaste den skubbende forældre. Dét ser dog ikke ud til at være tilfældet og min massive reseach har pt ikke rigtigt kastet lys over, hvad formålet med solcellerne mon måtte være.
Alligevel glæder jeg mig lidt til at følge med i udviklingen af denne model, da jeg faktisk godt kan se noget potentiale i idéen. Den er rent lir og ikke på nogen måde et must-have, hvilket nok er meget godt, da jeg antager at købsprisen overstiger min samlede årlige indtjening.
Kilde: http://www.ecofriend.com/eco-gadgets-solar-powered-stroller-makes-babies-green-in-an-unknown-way.html

Jeg stødte forresten på endnu en klapvogn til fysisk aktive mødre. Denne gang henvender produktet sig kanske mest til mødre bosat i snefyldte områder eller i hvert fald dem, der holder af en god skiferie.
Jeg kan personligt kun se katastrofe forbundet med denne opfindelse. Jeg er i forvejen udstyret med en sådan motorik, at jeg ikke frivilligt kaster mig ud i ski-ning eller hvad sådan noget nu hedder. Jeg har tidligere forsøgt mig med rulleski og for at gøre en lang historie meget kort, så endte turen i et havnebassin. Jeg har ikke siden fundet det besværet værd at fastsnørre mine fusser til et par bjælker, for bagefter at benytte et par silketynde pinde til at holde balancen. Faktisk føler jeg mig ganske forvisset om, at jeg inden overhovedet at have fastspændt noget som helst, ville suse hovedkuls gennem sneen med brækket fod, ski og stav til følge.
Af samme årsag føler jeg ikke, at jeg er den rette til at promovere disse "safe start stroller skis". Jeg vil derfor blot gøre opmærksom på, at de findes, kan købes på amazon og en mere positiv salgstale kan findes på http://www.coolest-gadgets.com/20070708/safe-start-stroller-skis-for-all-weatherterrain-strolling/


Endelig faldt jeg over denne 1950´er vintage look-a-lik, en "Brevetatto by Giordani" fra Italien.
Et helt kunstværk at se på, omend jeg tvivler på, at den kan noget specielt. Den udmærker sig ikke umiddelbart med andet end udseendet, omend man ud fra prisen at dømme må forvente den i stand til selv at hente og bringe barnet i institution.
2200 $ må man betale for vidunderet.
Så er det nok lige at man overvejer at finde en lidt mere ordinær udgave fra Bilka eller noget. Det gør JEG i hvert fald og jeg må tilstå, at det i skrivende stund ikke er lykkedes mig at opspore en sælger.


Kun én lille brugbar dims er jeg faldet over.
TADAAAAA!
En i-phone holder til fastmontering på klapvognens styr.
Hvodden skal man dog klare sig uden en sådan?
Gud nåde og trøste hvis man rent faktisk skulle få øjenkontakt med sit barn under gåturen. Næ nej, lad os straks hamre en iphone op som barriere imellem os. Fantastisk. Så undgår man direkte kontakt med sit barn og man får fra starten vænnet den lille til komme i anden række i forhold til apple-produkter. Genialt.
Jaja, jeg sætter situationen lidt på spidsen og må indrømme, at jeg er lidt ambivalent - iphone holderen kan da godt være praktisk i visse situationer, men jeg er (eller vil gerne være) modstander af at nutidens børn fra så tidlig alder lærer, at moderne teknologi er så uundværligt, at det ikke kan befinde sig i en lomme under gåturen....og at ikke en gang ens barn kan fjerne fokussen fra teknikken.
Da jeg ikke helt kan finde ud af hvor jeg står i forhold til denne gadget og der iøvrigt findes et hav af forhandlere blot laver en google søgning, så har jeg valgt ikke at linke til videre info.

Efter end research må jeg nok erkende, at jeg endnu er uafklaret omkring eget klapvognskøb.
Jeg har set en masse eksempler på, hvad jeg IKKE vil have inden for mine døre.
Jeg har set de mest bizarre, nytekniske gadgets på markedet for ikke at tale om de dyreste.
Jeg har set de ganske ordinære paraplyklapvogn, som ikke praler af at kunne noget særligt, men tilgengæld ikke koster spidsen af en jetjager.
Jeg har bare ikke fundet lige DÈN. Den der ikke alene taler til min praktiske sans, er rummelig, let sammenklappelig, moderne uden at være hypet, æstetisk uden at bære en designerlabel, bekvem for baby og  inden for mit budget.
Sagt med andre ord, så kommer jeg ikke uden om et smut forbi babysam, så nu vil jeg nærstudere deres hjemmeside i den fortsatte jagt på juniors nye køretur. Fortsættelse følger......
















Ingen kommentarer:

Send en kommentar