Søndagshygge

Hele familien har sovet længe.
Mindstemusen er den første som pludrende og småklukkende af babylatter vinker farvel til drømmeland. Findes der bedre musik at vågne til? Jeg tvivler!
Klokken er 10:15. huset er stort set stille og fredfyldt. Eneste lyd er mindstemusens grineflip over en dynebetræk. Udenfor skinner forårssolen. Lutter idyl.

En halv time senere kommer knægten luskende ned af trappen. Hans eneste ønske er at sidde i fred, bænket foran Ramasjang, og gumle et stykke morgenfrugt.

Klokken er lidt over 11, før princessen kommer listende og sniger sig til lidt hygge med en stadig snork-boblende skattemus.
Jeg får hurtig overtalt hende til at lave hjemmebagte "morgen"boller.
Og nej, rigtigt husket, jeg bager ikke ret gerne. Og ALDRIG boller og deslige, som kræver at mine sarte fingre kommer i direkte kontakt med klæbrig dej. I tilfælde af liv og død er jeg ganske vist set iført Hüttemeiers skåneærmer i størrelse skulderlængde, æltende bolledej til børnefødselsdag.
Ogtest har jeg dog uddelegeret opgaven.
Således også i dag.
Hvorfor tror du ellers, at jeg har allieret mig med princessen? Nogen skal jo ofres i sagens gode tjeneste.
Dernæst har jeg snydt lidt og indkøbt en pakke nød-quick-boller. Rigtigt hjemmebag er det måske ikke, men da jeg som sagt afholder mig fra dén disciplin, er familien ikke forvent med den ægte vare.

Projektet skydes i gang, princessen har mel i hele hovedet, så knægten suser i bad. Logikken går hen over hovedet på mig, men begge virker tilfredse.
Mindstemusen fodres og puttes til en lille lur, mens bolledejen bliver æltet i takt til princessens skønsang. Fra førstesalen høres "ska jeg ligefrem ta rene underhakkere på?". Jeg opgiver at råbe tværs gennem hele huset, så jeg springer ovenpå. Bliver næsten blind, af det syn, som møder mig ved toppen af trappen: en kridhvid drengerøv strittende direkte mod himmels. Dér står nemlig knægten. Med spredte ben og hænderne begravet i gulvtæppet. Gumpen opad. Og altså alt det private udstyr hængende frit til skue.
Salpetersyre.
NU!
Intet andet kan slette dette rædselssyn fra min hornhinde.
Halvblind lokaliserer jeg er par rene boxershorts og flygter ned i køkkenet.
Hvor princessen imellemtiden har æltet sig selv næsten fuldstændigt ind i dejklister. Det lykkes dog at skrabe det værste af hendes underarme og af massen forme 12 nydelige boller.
Mission gennemført.

Bollerne smager fortrinligt og selv mindstemusens sabotageforsøg kan ikke spolere stemningen. Hans bagport er tilsyneladende eksploderet og bleen er i den grad løbet over sine bredder. En sand tsunami af gullig babymøg....über alles, lige fra kælder til kvist. Ikke noget et timelangt bad og 2 L opløsningsmiddel ikke kan klare.

Resten af dagen byder på fælles filmhygge, hjemmelavet ruskumlade i fad og en lille morfar på sofaen. Herlig afslutning på ugen!





Ingen kommentarer:

Send en kommentar