Når moderne teknik driller

Trolden havde en veninde på besøg og de hyggede sig fortrinligt på værelset.

Hen under aften var dampen dog ved at få lidt af ballonen, så jeg foreslog at slappe af til en film.
Jeg synes jo selv, at det var et fantastisk forslag, da vi voksne stenede med en gang poker....og loftlamperne trængte til en pause fra de sidste par timers svingen faretruende frem og tilbage grundet hoppen og trampen fra førstesalen.
Ungerne blev forbavsende hurtigt enige og valget faldt på Disneys Helte, et herligt samsurium af Herkules, Tarzan og Buzz Lightyear.
De tøffede ovenpå, men kom lige så hurtigt retur.
Der var noget galt.
Den virkede ikke.
Hmmm.....var kontakten på væggen mon tændt?
Jeps.
DVDafspilleren tændt?
Nææææ.....det mente de godt nok ikke. Af sted op af trapperne og ned igen et par minutter efter.
Den virkede stadig ikke.
Hmmm....vender skiven rigtigt?
De troede nok at ja, måske og eventuelt vendte den korrekt. De lød ikke vanvittigt overbevisende og blev derfor sendt ovenpå igen.
Den virkede stadig ikke.
Nå. Var fjernsynet tændt?
De gloede åndssvagt på mig.
Nej, det var de helt enige om, at det bestemt IKKE var.
Da jeg jo nok syntes, at dét var en ganske væsentlig forudsætning for at se en film, sendte jeg dem ovenpå....igen-igen. Og vanen tro kom de hurtigt ned...igen-igen.
Den virkede STADIG ikke.
Jeg fornemmede en begyndende frustration bygge op.
Nej, ikke frustration.
Direkte rendyrket raseri.
Jeg foreslog, at de tjekkede hvorvidt batterierne i fjernbetjeningen til DVDafspilleren ikke havde rykket sig løse.
De stirrede vantro på mig og under lavmælt mumlen marcherede de ovenpå igen.
Et højt dunk, trampen på trappen.
De kom retur.
IGEN.
Den virkede stadig ikke, og man ønskede sig nu en ny film (og ud fra øjnenes lyn at dømme også en ny og mere support-indstillet mor).
Jeg gennemgik igen hele fejlfindingsmanualen for dem.
Tjekket at stikke var i, tændt for kontakten. Tjek.
Tændt for både TV og DVDafspiller. Tjek.
Tjekket at DVDfilmen vendte rigtigt. Tjek.
Tjekket af batterierne sidder rigtigt i fjernbetjeningen. Tjek.
Mutter hér måtte modvilligt give fortabt.
"Hvis alt er tændt og DVDfilmen sidder rigtigt i DVDafspilleren, så...." mere nåede jeg ikke at sige, før jeg blev afbrudt af trolden.
"Mor, DVDfilmen sidder IKKE i DVDafspilleren!!"
Nå, jamen så tror jeg da nok liiiiige mor har løst problemet for dig, bette Einstein. DVDfilmen skal da selvfølgelig sidde i DVDafspilleren.
"Nå, jamen den sidder altså i mit anlæg!!!!"
Øøøøøh, hør nu hér, min lille teknologi-mongolos, så ER det skisme nok derfor, filmen ikke bliver vist på dit TV. SUK. Og hér har man fundet sådan personlig glæde i barnets velbegavelse. Nemesis, no doubt.
"Men MOR, vi vil ikke SE filmen!"
Jamen så undskyld mig da godt nok lige. Men så kan jeg dælen duseme slet ikke se problemet. Hvis I ikke vil se den film, som pt ikke bliver afspillet....hva sørensen forstyrrer i så et udmærket slag poker for? Det er der dødsstraf for i visse dele af verden. Øh, men hvoffor sidder DVDfilmen dog i dit anlæg???
"MOR.....VI...VIL..HØRE...DEN...SOM..LYDBOG!!! så-nu-sidder-den-altså-i-mit-anlæg-men-den-virker-ikke-selvom-vi-har-gjort-alt-det-som-du-sagde!!!!"
Pludselig gav deres vantro blikke undervejs i fejlfindingen MEGET bedre mening.
DE ville høre lydbog....JEG bad dem tænde fjernsynet.
SUK.
Nu var vi trods alt endelig på bølgelængde og jeg måtte så forklare to styks skuffede unger, at al fejlfinding havde været forgæves. Nyttesløst. For uanset hvor meget, man prøver, så KAN en DVDfilm ALDRIG NOGEN SINDE afspilles som lydbog. (Uagtet at idéen sikkert gav god mening set med børnelogik.)

Ungerne luskede slukørede ovenpå. Det sidste jeg så til dem var et skulende blik henover en skulder. Lur mig om ikke dette bliver startskuddet til en ny fantastisk opfindelse.
Combi-CD/DVD.
Trolden så i hvert fald ikke ud til at have opgivet idéen helt, og jeg føler mig ikke overbevist om, at han helmer, før han har produceret verdens første eksemplar.

Note to self:
Lås alle tænkelige forsøgs-materialer, som ikke ønsker omdannet til fysik-eksperiment, forsvarligt inde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar