Professionel perlepladeafspritter

Nej, det er ikke et nytilkommet vers i den go´e gamle danske vise "hva skal det hedde, hva skal det hedde...", men der burde der måske.

Der er imidlertid tale om den ganske skinbarlige sandhed om virkeligheden for Danmarks ledige, det vil blandt andet sige moi i egen skønne person.
Jojo, du læste rigtigt. Trods min fantrolige personlighed, mit strålende humør og tårnhøje faglighed er jeg altså ledig. Det er jo ikke til at forstå, vel da?
Det skorter ellers ikke på søgte stillinger. Jeg har en liste så lang som midgårdsormen og en stadigt voksende samling af afslag. Til tider er jeg faktisk ved at miste overblikket og har så ledes præsteret at søge samme stilling to gange (lige lidt hjalp det dog, begge ansøgninger fik afslag).
Allerhelst ville jeg gerne læse videre til lægesekretær, men dét kræver jo en elevplads. Ergo skal jeg rykke teltpælene op og flytte til landet Utopia, for med 500+ ansøgere per stilling, er sandsynligheden for at komme ind op studiet i Dk forbavsende lille. Job-jagten har heller ikke givet afkast og de sidste 14 dages forsøg på at hale en erhvervspraktik i land er også slået fejl. Virksomhederne svømmer i uopfordrede henvendelse fra ledige, som med tiggerskålen i hånden sluger deres stolthed og anmoder om lov til at arbejde gratis. At få afslag på et sådant tilbud er mildest talt ikke skide sundt for éns selvværd.
Hvad værre er, så er eneste tilbageværende mulighed jo efterhånden nyttejobs. Sådan set en udmærket idé, som harmonerer fint med min filosofi at alle bør bidrage til samfundet, dér hvor de bedst kan. Især, hvis samfundet skal forsørge dem. Ja, tredje person. Dem. Det gør simpelthen for ondt at regne sig selv med i gruppen. For JEG har jo mange evner og talenter, JEG prøver jo ihærdigt at få job. JEG havner da IKKE i den gruppe. Men det gjorde jeg så alligevel.
Spændt mødte jeg til møde på jobcenteret. Hvad havde de mon i ærmet af spændende tiltag.
Hvilken fantastisk funktion havde det ganske danske samfund brug for netop MIN kostbare erhversvserfaring for at løfte? Hvor kunne mine mangeartede talenter bedst gøre en forskel?
Jeg sad på nåle, mens jeg blev præsenteret for begrebet nyttejob. Kort forklaret: et job, hvor man gør nytte, uden dog at udføre et lønnet stykke arbejde.
Interessant.
Så hva´kan jeg blive?
Hvad må jeg prøve?
Hvordan kan jeg bidrage?
"Do ka dærfå komm u å afsprit sårn nown perlpla´er i kommunens institutioner"
A hva kan jeg?
"Jaaah dæ æ jo æ funktion som ingen va´etar som lønnet beskæftigelse"
Nej, det tror da fanden. Det er jo ikke på nogen måde en nyttig funktion. Man kan da ikke afspritte perleplader på fuld tid. Så mange perleplader findes der da ikke i kommunen, ej heller i hele nationen.
Sæt mig dog til noget meningsfyldt. Ikke en gang fordummende abe-arbejde. Dét styrker bestemt ikke mit selvværd eller troen på egne evner og værdi, tværtimod kan det da drive den største humørbombe lukt ned i dyb depression.
Hér fulgte en længere gang indlært propaganda om, hvordan den blotte udsigt til nyttejob skaffede million-milliarder af job-jægere i arbejde. Over night, tilmed.
Øh, jo, javel.
Jeg har skisme svært ved at se, hvordan dette tiltag på nogen måde skal overbevise virksomhederne om min uundværlighed hos netop deres biks. Hm.
Politikkerne er mig bekendt ikke guder. Der opstår ikke spontant flere jobs end ledige, bare fordi de modsiger samtlige statistikker og påstår, at der er arbejde nok. Virksomhederne ansætter ikke med ét flere hænder, end de har brug for, bare fordi Christiansborg påstår, at nu kommer alle i job.
Det hele virker mig en kende kunstigt og surrealistisk. Lidt satirisk grænsende til græsk tragi-komik.

Jeg valgte, at fokusere på den komiske del.
Man må jo trods alt bevare sin (sorte) humor og strø lidt sukker på skeen.
Og SÅ kom jeg til at tænke på sangen:

Malkepigerne har dannet fagforening
nu skal de ikke hedde malkepiger mér´
Malkepigerne har dannet fagforening
nu skal de ikke hedde malkepiger mér´
Hvad skal de hedde nu ?
Hvad skal de hedde nu ?
Ko-patte-hiv-og-træk-og-slippe assistent.
Hvad skal de hedde nu ?
Hvad skal de hedde nu ?
Ko-patte-hiv-og-træk-og-slippe assistent.

Nu har bønderkarle dannet fagforening
nu vil de ikke hedde bønderkarle mer´
Nu har bønderkarle dannet fagforening
nu vil de ikke hedde bønderkarle mer
Hvad vil de hedde,
hvad vil de hedde:
gylletank-bestyrer-sukkerroe-hakkedreng.
Hvad vil de hedde,
hvad vil de hedde?:
GYLLETANK-BESTYRER-SUKKERROE-HAKKEDRENG.

Nu har fodermestre dannet fagforening,
nu vil de ikke hedde fodermestre mer´
Nu har fodermestre dannet fagforening,
nu vil de ikke hedde fodermestre mer´
Hvad vil de hedde,
hvad vil de hedde:
KREATUR-BESPISNINGS-OVER-DAVRE-INSPEKTØR.
Hvad vil de hedde,
hvad vil de hedde?:
KREATUR-BESPISNINGS-OVER-DAVRE-INSPEKTØR.

Nu har barnepiger dannet fagforening,
nu vil de ikke hedde barnepiger mer´.
Nu har barnepiger dannet fagforening,
nu vil de ikke hedde barnepiger mer´.
Hvad vil de hedde,
hvad vil de hedde?:
TRILLE-LILLE-TULLE-VISSELULLE-ASSISTENT.
Hvad vil de hedde,
hvad vil de hedde?:
TRILLE-LILLE-TULLE-VISSELULLE-ASSISTENT.

Nogen burde fabrikere et nyt vers. Med tanke på udsigten til mit nye nyttejob, kunne det jo passende lyde:

Nu har de arbejdsløse dannet en forening
nu vi de ikke kaldes arbejdsløse mer
Nu har de arbejdsløse dannet en forening
nu vi de ikke kaldes arbejdsløse mer
så hvad vil de hedde
hvad vil de hedde
perle-plade-pudse-og-afspritnings-assistent
så hvad vil de hedde
hvad vil de hedde
perle-plade-pudse-og-afspritnings-assistent

(Oprindelig tekst og musik: 
Komponist: Gl. folkemelodi "Længe nok har jeg bondepige været", Tekst: Ukendt)





Ingen kommentarer:

Send en kommentar